Varför är det viktigt med avslappning?

Att slappna av är viktigare än jag ibland tror!

Ibland glömmer jag bort att ta pauser och bara kör på. Jag tror ibland att jag inte behöver paus men varje gång jag gör så, inser jag ganska snart att det inte blir så bra. Jag missar att göra saker, jag får ont i magen och känner mig allmänt stressad. När jag bara kör på och inte pausar bli jag också väldigt ofta arg på mina nära och kära, till synes helt utan anledning och jag glömmer bort att säga att jag älskar dom.

Känner du igen dig?

Kanske behöver du precis som jag en påminnelse då och då om att ta en paus eller att bara sänka tempot lite grand. För mig har yogan hjälpt mig att påminna mig om att jag behöver paus. Yogan gör också att jag blir en så mycket bättre och trevligare medmänniska när jag få koppla från och slappna av med jämna mellanrum. Jag blir också starkare, står lättare kvar i motvind, men framförallt så reser jag mig snabbare upp om jag faller.

Du kanske undrar varför det är så viktigt med avslappning?

Kroppen behöver avslappning för att återhämta sig både fysiskt och mentalt, hur det går till finns delvis att läsa om på bl.a. sortera tankar och reflektera. För många räcker det med en god natts sömn. Men under stressiga perioder kan det vara svårt att få den där verkligt avkopplande sömnen och då kan det vara värt att pröva någon avslappningsmetoder. Att lära sig slappna av kräver regelbunden träning i att slappna av. Min upplevelse är att när jag regelbundet övar på att slappna, t.ex. genom att lyssna på yoga nidra (läs mer om vad yoga nidra är här) eller utföra medveten yoga som avslutas med en avslappnande shavasana, så blir jag gladare och fattar mer medvetna beslut. Jag får mer gjort, känner mig mer närvarande i stunden och framförallt så känner jag mig piggare.

Jag älskar när jag känner att jag är där jag är och inte tänker på en massa andra saker än det jag i stunden håller på med.

Så avslappning ger dig med stor sannolikhet:

  • ökat välmående
  • möjlighet att fatta bättre beslut
  • möjlighet att vara mer närvarande
  • minskad trötthet

Jag kan faktiskt också uppleva att jag sover bättre och framförallt har lättare för att somna på kvällen när jag regelbundet övar på att slappna av. Så visst kan det vara värt att testa!

I mina yogaklasser ligger stort fokus på avslappning! Jag avslutar kvällsklassen online med en yoga nidra (en form av meditation eller avslappning). Vi rör oss också delvis för att mjuka upp kroppen men också för att lättare kunna komma ner i varv och slappna av. Att både utföra fysiska övningar och slappna av ger en bra balans för kropp och sinne.